Historia marki Stiga

"Już jako dziecko był świetny w zarabianiu dodatkowego kieszonkowego i ustanowił rekord Tranås w sprzedaży znaczków na cele dobroczynne. Sprzedawał też wszystkie stare zabawki, które mu się znudziły. To urodzony handlowiec, osoba wytrwała, o wysokiej etyce pracy i z wyczuciem w interesach. Stig Hjelmquist - człowiek, który stworzył firmę Stiga - był skazany na sukces w biznesie."

Tak zaczyna się książka o firmie Stiga, opisująca lata 1934 do 2003 opublikowana w języku szwedzkim pod tytułem “Kawalkada opisana tekstem i obrazami”.

  • 1911
     

    Narodziny Stiga Hjelmquista. Jego ojciec jest księgowym w sektorze ubezpieczeń oraz komendantem straży pożarnej, a jego matka, Ebba, prowadzi sklepy odzieżowe w szwedzkich miejscowościach Tranås, Linköping, Motala, Norrköping i Boxholm. Stig w młodości uczy się swego zawodu w niemieckim sklepie wielobranżowym i studiuje biznes w sztokholmskim Påhlmans Handelsinstitut.

  • 1934
     

    Dwudziestotrzyletni Stig zakłada firmę Fabriksprodukter, kładąc fundament pod przyszłą firmę Stiga AB. Firma ma siedzibę w kawalerskim mieszkaniu Stiga – z piecami kaflowymi, wysokim sufitem a nawet małym balkonem. W tych wczesnych latach był tam częstym gościem człowiek-legenda Tranås „Lill-Artur” – miejscowy artysta, który lubił rozgrywać pojedynki bokserskie ze Stigiem. W marcu 1934 roku firma wychodzi na rynek z pierwszymi produktami – są to wyroby z bakelitu, materiału który kilka dekad później stanie się znany jako plastik. Już na początku działalności Stig Hjelmquist wyprzedza swoje czasy.

    Pomysłem na sukces Stiga jest sprzedaż “nowatorskich i dobrze zaprojektowanych wyrobów, z reklamą lepszą niż reklama konkurencji”. Idea ta przyświecała całej działalności biznesowej Stiga.

  • 1935
     

    Stig zatrudnia pierwszego pracownika, który w ramach własnej firmy sprzedawał deski surfingowe “Happy” i kajaki “Sioux”. Tym samym Stig przejmuje sprzedaż tych wyrobów i po raz pierwszy wykupuje inną fimę.

  • 1936
     

    Poszerzenie oferty o wyroby takie, jak bransoleta do pływania posiadająca wodoszczelny pojemnik na pieniądze i biżuterię oraz termoizolowany dzbanek na kawę – prekursor dzisiejszych popularnych termosów.

  • 1938
     

    Wprowadzenie na rynek pierwszych wyrobów w branży, w której Stiga stanie się marką międzynarodową: stołów do tenisa. Sprzęt do ping-ponga i badmintona importuje się z Anglii, ale wojna powoduje trudności w dostawach.

    W czasie podróży do Czech łączącej biznes i wypoczynek Stig Hjelmquist nawiązuje kontakt w producentem broni pneumatycznej. Pojawia się również pierwsza gra w historii firmy Stiga znana jako „The 15 Game”.

  • 1939
     

    Marka się rozwija, obecnie pod nazwą Stigma z logo wyobrażającym łucznika. Duże problemy z importem nie pozwalają rozwijać oferty stołów tenisowych, ale pistolety i strzelby pneumatyczne sprowadzane z Niemiec i Czechosłowacji utrzymują firmę w dobrej kondycji.

  • 1940
     

    Stig Hjelmquist poślubia pannę Sarę Eriksson.

  • 1942
     

    Z powodu wojny ani dostawcy ani firma Stigma nie może gwarantować cen i dat dostaw, co obniża obrót.

  • 1944
     

    to rok tenisa stołowego i ważny moment w dalszym rozwoju Stigmy. Firmie przyznano wyłączność na sprzedaż jedynej piłeczki tenisowej zaakceptowanej do wykorzystywania w zawodach przez Swedish Table Tennis Association (Szwedzki Związek Tenisa Stołowego). Ponadto firma zaczyna produkować własne stoły do ping-ponga i paletki.

  • 1945
     

    Rok ten przynosi dowód, że Stig potrafi analizować rynek. W życie wchodzi nowe prawo wymagające, by w każdym obiekcie był sprzęt przeciwpożarowy. Stig dostrzega tu okazję do prowadzenia dobrych interesów i zaczyna sprzedawać drabiny, wiaderka, gaśnice i wiadra strażackie.

  • 1946
     

    Stig z innym fanatykiem ping-ponga podejmują współpracę w celu uczynienia tenisa stołowego najpopularniejszym sportem. Z czasem udało się zrealizować tę wizję i Stiga odegrała ważną rolę w historii tego sportu.

  • 1949
     

    Zmiana nazwy Stigma na aktualną Stiga. Przed zmianą nazwy szwedzkie mistrzostwa tenisa stołowego w Uppsali są rozgrywane na stołach marki Stigma.

  • 1953
     

    To rok, w którym modne staje się biwakowanie i Szwedzi zaczynają spędzać więcej wolnego czasu na łonie natury. Stig po raz kolejny wykazuje się wyczuciem rynku, podpisując umowy na sprzedaż kuchenek kempingowych.

  • 1954
     

    Stig często podróżuje do Stanów Zjednoczonych na spotkania z dostawcami. Podczas jednego z tych wyjazdów odkrywa kosiarkę silnikową – w przyszłości będzie to jeden z najczęściej sprzedawanych artykułów jego firmy i produkt sztandarowy.

  • 1957
     

    Rozpoczęcie produkcji hokeja stołowego.

  • 1960
     
  • 1961
     
  • 1964
     
  • 1967
     
  • 1960
     
  • 1971
     

    W japońskim mieście Nagoya odbywają się mistrzostwa świata w tenisie stołowym. Zwycięstwo przypada Szwedowi, który odnosi je przy pomocy paletki Stiga, którą potem daruje Stigowi Hjelmquistowi. Jako cenny eksponat paletka jest oprawiona i umieszczona w honorowym miejscu w firmie Stiga.

  • 1972
     

    Stig Hjelmquist zostaje odznaczony prestiżowym Królewskim Orderem Wazów i zostaje mianowany „komturem 1-ej klasy” – otrzymuje więc najwyższą klasę orderu. W roku tym Stiga rozpoczyna produkcję swych słynnych nartosanek Snowracer.

  • 1974
     
  • 1977
     
  • 1978
     

    Stig Hjelmquist po 44 latach prowadzenia firmy odchodzi ze stanowiska jej prezesa. Na jego pożegnanie załoga tworzy i zaczyna przyznawać „Złoty Medal Stiga Hjelmquista”. Medal wraz z grantem 2000 SEK przyznawany jest osobom i organizacjom w gminie Tranås, które zdaniem specjalnego jury osiągnęły najlepsze wyniki sportowe w danym roku kalendarzowym.

  • 1981
     

    Firma przechodzi reorganizację tak, by jej struktura lepiej odzwierciedlała dziedziny jej działalności. Powstają trzy sekcje: Sport, Broń, Ogrodnictwo.

  • 1982
     

    Recesja powoduje trudną sytuację firmy. Firma inwestycyjna AB Kuben wykupuje wszystkie akcje Stiga AB.

  • 1984
     

    Od 1 stycznia działalność związana z tenisem stołowym zostaje przejęta drogą sprzedaży przez STT (Swedish Table Tennis). Jednak produkty – i sama dyscyplina sportu – nadal jest kojarzona z marką Stiga.

  • 1985
     

    Duńska firma badająca przestrzeń kosmiczną zawiera w Stanach Zjednoczonych kontrakt z NASA na wyrób specjalnego rowera do eksperymentów w statkach i stacjach kosmicznych. Rower firmy Stiga zostaje wytypowany do tego projektu dzięki lekkiej i kompaktowej budowie oraz przekładniom planetarnym — które powinny świetnie się sprawdzać w przestrzeni kosmicznej.

  • 1986
     

    Klub sportowy firmy Stiga organizuje mistrzostwa w wyścigach na śniegu i w slalomie. Firma krzewi ducha zdrowej rywalizacji i dobrej zabawy. Pojawiają się mistrzowie Stigi w wędkarstwie na lodzie, strzelaniu z broni pneumatycznej, tenisie stołowym, kręglach, golfie i hokeju na stole. Mistrz tenisa Björn Borg reklamuje sprzęt tenisowy marki Stiga.

    Ocenia się, że w roku tym w Szwecji sprzedano około miliona kosiarek Stiga. Sukcesy rynkowe odnosi też Snowracer, który jest teraz sprzedawany również w Danii, Norwegii, Finlandii, Szwajcarii, Niemczech, Kanadzie i Japonii. Słowo „snowracer” pojawia się w szwedzkich słownikach, choć nie istnieje po angielsku!

  • 1987
     

    Odbywają się krajowe mistrzostwa w wyścigach nartosanek na śniegu z zawodnikami z całej Szwecji. Zawody relacjonuje popularny program rodzinny Lilla Sportspegeln, który nadaje krótką relację na ich temat.

    Popyt na hokeja i piłkę nożną — gry stołowe — przekracza w Stanach Zjednoczonych wszelkie oczekiwania. Rozpoznawalny staje się też trend w kierunku wyższej sprzedaży kosiarek-robotów i kosiarek traktorowych.

  • 1988
     

    Podczas otwarcia nowych obiektów prezentowana jest też pierwsza kosiarka sterowana radiowo, która w ramach pokazu przecina wstęgę.

    Björn Borg uczestniczy w otwarciu siedziby dystrybutora firmy Stiga w Holandii, dzięki czemu wydarzenie to jest relacjonowane przez media i okazuje się sukcesem firmy.

    Podczas Igrzysk Olimpijskich 1988 w Korei wykorzystywane są siatki i paliki firmy Stiga. Jest to niezwykłe, ponieważ w czasie olimpiad używa się wyrobów krajowych.

    Stiga podpisuje umowę ze Szwedzkim Związkiem Hokeja na Lodzie (Swedish Ice Hockey Association) przewidującą, że w działaniach marketingowych firmy mogą uczestniczyć hokeiści narodowej reprezentacji Tre Kronor, aktualnego mistrza świata.

  • 1989
     

    Po raz pierwszy odbywają się mistrzostwa świata w hokeju stołowym. Zorganizowano je w sztokholmskim Globe Hotel w tym samym czasie co mistrzostwa świata w hokeju na lodzie w Globe Arenas. Wśród graczy jest reprezentacja z prawie każdego zakątka świata, w tym zespoły z Japonii, Kanady, Francji i Estonii.

    Firma inwestuje w wyroby przeznaczone dla rodzin, ze względu na popyt na gry. Snowracer marki Stiga odnosi sukces na rynku amerykańskim.

    Stiga wynajmuje część wioski hokejowej (Hockey Village) w Globe Arenas podczas mistrzostw świata w hokeju na lodzie 1989. Na niewielkiej powierzchni wystawowej prezentowane są wyroby firmy.

    Trzy firmy dominujące na rynku kosiarek w tym czasie to Stiga, Klippo i Husqvarna. Stiga jest największa i ma 50% udziału w rynku.

  • 1990
     

    TEMO przeprowadza badania wykazujące, że markę Stiga rozpoznaje 96% ankietowanych – jest to niezwykle dobry wynik.

    W marcu zapasy gry hokej na lodzie są wyprzedane w prawie całej Szwecji – pojawia się zagrożenie, że okres oczekiwania klienta na grę będzie wynosił 6 miesięcy.

  • 1991
     

    W Ameryce Północnej do współpracy przy promocji hokeja na stole Play OFF zostaje pozyskana kanadyjska gwiazda hokeja Eric Lindros. Rok później gry są sprzedawane na amerykańskich i kanadyjskich targach gier i zabawek jako Eric Lindros Lightning Hockey.

  • 1992
     

    Brytyjska firma Euromonitor zajmująca się statystyką i analizą rynku publikuje wyniki badań ukazujące, że w okresie tym Szwedzi zakupili najwięcej zabawek na świecie. Według ocen było tak dlatego, że dorośli Szwedzi kupują zabawki dla siebie. Badanie przedstawiono w Dagens Industri i jako przykład podano grę Stiga Play Off, która rzeczywiście odniosła sukces wśród przedstawicieli kilku pokoleń.

  • 1993
     

    Klub sportowy Stiga rozpoczyna program dla pracowników, który ma na celu zmotywowanie ich do aktywności fizycznej. Wykonywanie ćwiczeń pozwala na zdobywanie punktów oraz nagród pod koniec listopada, gdy ustalani są zwycięzcy.

  • 1994
     

    Stiga obchodzi 60-te urodziny z kawą i ciasteczkami, programem rozrywkowym; każdy pracownik otrzymuje zegarek w prezencie.

    Rozpoczęcie sprzedaży Stiga Garden Battery – pierwszej na świecie kosiarki traktorowej zasilanej akumulatorowo.

  • 1995
     

    Część kosiarek Stiga otrzymuje znak Swan, wskazujący, że spełniają one wymagania Rady Nordyckiej w zakresie ochrony środowiska, jeśli chodzi o materiały, produkcję i działanie.

    W Tranås we współpracy ze Szwedzką Agencją Ochrony Środowiska Naturalnego realizowany jest projekt pilotażowy mający na celu zaprzestanie uwalniania przez zakłady zanieczyszczonej wody z procesów produkcyjnych.

  • 1996
     

    Podczas świąt Bożego Narodzenia oddziały w Norwegii i Danii decydują, że za pieniądze przeznaczone na świąteczne prezenty wyślą grę hokejową firmy Stiga do wszystkich szpitali z oddziałami dla dzieci, zamiast kupować klientom firmy tradycyjne pudełko czekoladek.

  • 1997
     

    Po kilku latach dynamicznego rozwoju firma Stiga ma przedstawicielstwo w około 40 krajach. Nowe kraje na mapie firmy to między innymi Hiszpania, Nowa Zelandia, kraje obu Ameryk i Europy Wschodniej.

    Gra hokejowa Play Off ma już 40 lat. Obchody tej rocznicy polegają na zamieszczaniu specjalnych reklam, organizacji wystawy ukazującej, jak gra rozwijała się od roku 1957 i konferencji prasowej w Globe Arenas. W ciągu tych pierwszych czterdziestu lat sprzedano niewiarygodnie dużą liczbę tych gier – 3.7 miliona.

  • 1998
     
  • 1999
     
  • 2000
     

    Stiga połączyła się z producentem kosiarek Castelgarden oraz producentem pilarek oraz wykaszarek Alpina Professional & Garden. Wspólnie utworzyły grupę Global Garden Products, specjalizującą się w produkcji i sprzedaży sprzętu ogrodniczego.

  • 2013
     

    Wyroby marki Stiga można znaleźć w ponad 80 krajach świata, w tym w Australii, Wenezueli, Zambii, Montenegro, Liechtensteinie i Taiwanie.

  • 2016
     

    Grupa Global Garden Products zmienia nazwę na Stiga.

  • 2021

    Prezentacja pierwszego akumulatorowego traktora ogrodowego z centralnym agregatem tnącym. Seria e-Ride to innowacyjne akumulatorowe traktory ogrodowe z koszem na trawę. Zasilane akumulatorami pozwalającymi kosić trawę do nawet 4000m2. Wydajnie i cicho. Bez spalin.